Wielkimi krokami zbliża się 20. jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. Trzy weekendy, siedem koncertów z muzyką polską od średniowiecza, aż po czasy najnowsze. W programie m.in. skarby muzyki śląskiej z XIV i XV wieku, żydowskie mazurki, utwory Fryderyka Chopina i Jana A.P. Kaczmarka w akordeonowych transkrypcjach oraz odkryta na nowo opera Philaenis Romana Statkowskiego. Wśród wykonawców najlepsze zespoły: ensemble Peregrina, Motion Trio, Sinfonietta Cracovia i wybitni soliści: Izabela Matuła, Krzysztof Szumański i Ben Goldscheider. Wszystko, co najlepsze w muzyce polskiej czeka nas od 13 do 28 lipca, tylko w Krakowie!
Jubileuszową edycję otworzy 13 lipca ceniony na całym świecie, założony w Bazylei ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Specjalizujące się w wykonawstwie historycznym artystki Peregriny zaprezentują w Bazylice o. Jezuitów program zatytułowany Silesia, na który złożą się utwory dawnych mistrzów ze źródeł śląskich XIV i XV wieku.
14 lipca w samym sercu Kazimierza, w pięknych wnętrzach Synagogi Tempel rozbrzmiewać będą żydowskie mazurki autorstwa m.in. Marii Szymanowskiej, Edwarda Wolffa czy Władysława Szpilmana, które zaprezentuje wszechstronny pianista Marek Bracha, współzałożyciel festiwalu WarszeMuzik.
19 lipca, podczas koncertu w Sali koncertowej Akademii Muzycznej, świętować będziemy aż dwa jubileusze – obok 20-lecia FMP także i 30-lecie orkiestry Sinfonietta Cracovia. W programie kompozycje Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a także prawykonanie kompozycji Marcela Chyrzyńskiego – Ukiyo-e Nr 6, inspirowanej japońskimi drzeworytami. Wybór kompozycji jest nieprzypadkowy, bowiem w tym roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej z Krakowem i wieloletniej rektor Akademii Muzycznej. Z kolei utwory Brittena i Lutosławskiego łączy postać wybitnego angielskiego tenora Petera Pearsa. W 1963 roku Lutosławski skomponował Paroles tissées (Słowa tkane), które dedykował właśnie Peterowi Pearsowi, partnerowi Brittena i głównemu wykonawcy Brittenowskich utworów wokalnych. Obu artystów Lutosławski poznał dwa lata wcześniej na festiwalu Warszawska Jesień. Krakowską orkiestrę poprowadzi Katarzyna Tomala-Jedynak, a solistami będą ceniony tenor Wojciech Parchem i odnoszący triumfy w salach koncertowych Europy, brytyjski wirtuoz waltorni Ben Goldscheider.
20 lipca należeć będzie do prawdziwych ulubieńców publiczności, jednego z najsłynniejszych zespołu akordeonowych na świecie – Motion Trio, które wystąpi w Nowohuckim Centrum Kultury. W programie Motion Trio alla polacca usłyszymy specjalnie wyselekcjonowaną na tę okazję muzykę polską w transkrypcjach i aranżacjach na trzy akordeony autorstwa m.in. Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara czy Grażyny Bacewicz, utwór Jerzego Maksymiuka napisany specjalnie dla zespołu oraz kompozycje zdobywcy Oscara, Jana A. P. Kaczmarka. Nie zabraknie też prawykonań, jak Accordion Fanfare autorstwa lidera grupy, Janusza Wojtarowicza.
Tradycyjnie, jak co roku, zapraszamy też na recitale do Auli Collegium Novum UJ, gdzie wystąpią młodzi laureaci renomowanych konkursów instrumentalnych. Najpierw utalentowana węgierska skrzypaczka Júlia Pusker, laureatka V nagrody w Konkursie Muzycznym Królowej Elżbiety Belgijskiej, która 21 lipca zaprezentuje utwory polskich i węgierskich kompozytorów: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Beli Bartóka, Zoltána Kodály’a czy Jenő Hubaya. Artystce towarzyszyć przy fortepianie będzie Grzegorz Skrobiński. Polsko-węgierski koncert to także kolejny owoc partnerskiej współpracy z budapeszteńskim Cziffra Festival. Z kolei 26 lipca w ramach cyklu „Festum Iuventutis – Festiwal Młodych” wystąpi bułgarski pianista Georgi Vasilev, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej. 24-letni wirtuoz, obok miniatur Fryderyka Chopina, przedstawi m.in. Studium 18a na lewą rękę według Etiudy op. 10 nr 9 F. Chopina, a także utwory Karola Kurpińskiego, Aleksandra Tansmana czy Kazimierza Serockiego.
Jubileuszową edycję FMP zakończy 28 lipca w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie opery Philaenis Romana Statkowskiego. Zapomniane dzieło z 1897 roku, osadzone w realiach starożytnej Grecji, usłyszymy w nowej instrumentacji autorstwa Krzysztofa Słowińskiego. Imię głównej bohaterki pochodzi z epigramatu rzymskiego poety Marcjalisa, do którego pod koniec XIX wieku nawiązał autor libretta Herman Erler. Opera Statkowskiego wystawiona została dopiero w 1903 roku, po tym jak kompozytor otrzymał za nią I nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Londynie. W tytułową rolę wcieli się występująca na scenach całej Europy sopranistka Izabela Matuła, której partnerować będzie ceniony bas-baryton Krzysztof Szumański, w pozostałych rolach m.in. Ilona Krzywicka i Hubert Walawski. Chór i Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Krzysztof Słowiński.
Organizatorem Festiwalu Muzyki Polskiej jest Stowarzyszenie Muzyki Polskiej.